4 Aralık 2010 Cumartesi

Karalık bir oda bulun, sosyal medya uzmanını karşınıza oturtun. Spotu gözüne dikin ve başlayın sorguya! 
Eğer çevrenizde kendilerini “sosyal medya uzmanı” olarak tanıtan kişiler varsa, onlara hızlı bir sorgu yapabilir ve bu kişilerin sosyal medya uzmanı olmak için uygun olup olmadığını görebilirsiniz:
1. Blogunuz var mı?
Uzman eğer “Hayır,” derse başka bir soruyla devam edin. Bu da “Blog yerine Friendfeed mi kullanıyorsunuz? sorusu olabilir. Eğer size boş gözlerle bakıyorsa, toplantıyı bitirin. Vaktinizi harcamaya değmez.
Eğer uzmanın cevabı “Evet” ise, blog adresini alıp bir göz atın. 2-3 yıldır aktif olan bir bloğu varsa bunu bir avantaj olarak görebilirsiniz. Sosyal medya kullanımında “tecrübe” önemlidir.
2. Sosyal Medya’ya ne zaman girdiniz?
“6 ay önce” Toplantıyı bitirmenin tam vaktidir.
“2 yıl önce” Fena sayılmaz. Konuşmaya değer.
“1992 yılında” Bir düşünmek lazım. Bu durumda daha önce üyesi olduğu forum ve chat odalarına dair referans isteyebilirsiniz.
3. Sosyal Medya nedir?
“Blog yazmak, Twitter ve benzeri siteler.” Lavaboya gitmek için izin isteyin ve geri dönmeyin.
“İnsanlarla, iş kollarını yöneten diğer insanların aralarında geçen bütün diyologlar.” Fena değil.
“Kitle iletişim araçlarının yeni bir türünü tanımlamak için kullanılan moda bir terim.” Kabul edilebilir.
4. Sosyal Medya Kampanyası nedir?
“Yetkili sunucumla 35 bilgisayarımı kullanıp bir üyeyi oylayarak  Digg sitesinin ilk sayfasına çıkartmak .” Hemen aranıza bir mesafe koyun. Digg takımı yolda olabilir. Ne yaparsanız yapın, sakın işe almayın. Bu bilinen bir taktik (tahminimce), bir kampanya değil. Bu tip yaklaşımlar uzun dönemde olumlu sonuçlar oluşturmaz.
“İnsanları, okuduklarında paylaşmaları için teşvik eden bir mesaj hazırlayıp, bu mesajı onlara ulaştırırım.” Evet, tamam sorguya devam.
“Elimde,  21.000 forum ve 10.000 blogdan , sitenize link verebileceğim harika bir yazılım var.” Uzmanı çöp bacasından aşağıya doğru itin. Bu kişiyi çevrenizden hemen uzaklaştırın ve bir daha birlikte görünmeyin.
5. Sosyal Medya Takibini nasıl yapıyorsunuz?
“Anlamadım?” Sanıyorum sonraki adımınızın ne olacağını artık biliyorsunuz.
“Google alerts.” Fena değil, ama uyarılara neler eklediğine bir bakın, mesela Twitter aramalarına üye olmak gibi.
“3. Parti takip araçlarını kullanıyorum.” Güzel, ama sadece belirlenen anahtar kelimeleri girip uyarı e-postalarını beklemekten daha fazlasını yaptıklarından emin olmalısınız. Mutlaka takip uyarılarının raporlanması ve analiz edilmesi gerekir.
6. Yatırımın geri dönüşümünü nasıl ölçüyorsunuz?
“Hadi canım oradan.” Harika, özellikle uzmanımızın suratı bu soruyu duyduğunda bir süre mora döndüyse. Bu durum, aynı soruyu duymaktan çok sıkıldıklarını gösterir.
“Karışık bir durum, fakat elimde şöyle istatistiksel raporlar var…” Güzel!!!
“Tıklamaları Twitter’dan takip ediyorum.” Üzgünüm.
7. Kitleyi nasıl oluşturuyorsunuz?
“Twitter’da 20.000 kişiyi otomatik takibe aldım.”  Kibarca kafanızı sallayın ve başka bir uzman arayın.
“Twitter’da ilginç ve konuyla alakalı insanları takip ederim. Bu insanların bloglarını okuyup yorum yazarım ve onlarla iletişime geçmeye çalışırım.” Harika! Siz yine de  sevincinizi çok göstermemeye çalışın.
“Öncelikle  kampanya stratejisini belirlemeliyiz.” Güzel cevap. Emin olmak için varsayımlarınız doğrultusunda bir kampanya sunun, ama açıkça görülüyor ki doğru iz üstündesiniz.
8. Yüksek geri dönüş için garanti verebiliyor musunuz?
“Evet, size 1.000 link ve 20.000 tıklamayı garanti ediyorum.” Yok artık! Daha fazla vakit kaybetmeyin.
“Evet, sizin için gece gündüz çalışırım.” Sevdim.
“Hayır, çünkü biz insanlara ürün pazarlıyoruz ve neyi sevip sevmeyeceklerini söylemek zor. İnsanların davranışlarının ne yönde olacağını tam olarak bilemeyiz.” Bu da güzel bir cevap.
9. Bütün bunları nereden öğrendiniz?
“Amazon.com dan aldığım bir kitapta okumuştum.” Bu kitap çoktan yayından kalktı. Düşünmeyin bile, ne yapacağınızı biliyorsunuz.
“Ben sürekli kendimi geliştiriyorum.” Güzel cevap.
“Bir çok blog okuyorumve aynı zamanda başka kaynaklardan da yararlanıyorum.” Bu da güzel cevap.
“Konferansları takip ederim.” Hımm, olabilir. Averaj bir cevap.
10. Sosyal medya,  arama motoru optimizasyonunu nasıl etkiler?
“Etkisi yoktur.” Bir kelime daha etmeyin. Önceki sorulara doğru cevap vermişse bile bu konu yanlış cevap kaldırmaz.
“Linkler oluşturur.” Bu cevabın yarısı.
“Sonradan linklere dönüşecek olan trafiği ve ilişkileri oluşturur.”  HEMEN İŞE ALIN.
Ekstra Soru :  Ne sıklıkta yazı yazarsınız?
“Yazı yazmaktan nefret ederim.” Öhöö
“Yazmaya çalışıyorum ama fazla zamanım yok.” Öhöö. Öhöö
“Her gün.” Ve işte kazanan!
İşte böyle. “Sosyal medya uzmanını” sınamak için ufak bir test. Bunun bir çıktısını alın. Birebir aynı cevaplarla karşılaşırsanız ikinci kez düşünmeniz gerekebilir.


Alıntı( http://www.sosyalmarkalar.com/2010/04/sosyal-medya-uzmani-nasil-sorgulanmali/ )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder